Reality or fantasy? What is the difference between fantasy and fact, between night and day, between torment and transports of delight? Yrjö Edelmann’s pictures are frequently located in the territory between dream and experience, in a vacuum where the eye wanders through a labyrinth of almost infinite proportions.
For centuries artists have endeavoured to delude the eye of the observer by conjuring forth a trompe-l’oeil image. And so too does Edelmann, with his wrinkled wrapping paper — storm-tossed seas that may just as readily be clouds sailing through a clear blue sky, or mysteriously undulating packages.
Ever since he stepped onto the stage as a thirty-something artist, Yrjö Edelmann has devoted himself to oil painting and graphic art. More recently his works have caught the eye of both public and critics, not only here at home in Sweden, but abroad as well, with exhibitions in New York, Tokyo and Paris. Since 1976 his works have been on display continuously in the USA.
Yrjö Edelmann was born in 1941 and moved from Helsinki in Finland to Sweden with his family ten years later. He started to draw at an early age, initially in comic strip magazines, and worked for many years as an illustrator with the publishers Åhlén & Åkerlund in Stockholm. While there he produced several book covers and other works in the magazine genre. Towards the end of the 1950s he studied freehand drawing at the University College of Arts, Crafts and Design in Stockholm. Influenced by French surrealism with its irrational, dreamlike motifs, he developed his own pictorial language and also experimented with hyperrealism before becoming increasingly engrossed in his packages, wrapping paper and pieces of string.
His paintings play with shape and shade, with proportions and the properties of colour. His creations challenge our senses, capturing the sensation of hovering between what truly exists and what is merely the shadow of a dream.
Johan Persson
Verklighet eller fantasi? Vad är skillnaden mellan fantasi och fakta, mellan natt och dag, mellan lyckokänsla och plåga? Yrjö Edelmanns bilder placerar sig ofta i zonen mellan det drömda och upplevda, i ett vakuum där ögat vandrar i en närmast ändlös labyrint.
Sedan århundraden tillbaka har konstnärer försökt lura betraktarens öga, frammana en trompe-l’oeil. Likadant gör Edelmann med sina veckade omslagspapper, stormiga hav som lika gärna kan vara moln som seglar på en klarblå himmel eller vågformat hemlighetsfulla paket.
Ända sedan den konstnärliga debuten i 30-årsåldern har Yrjö Edelmann ägnat sig åt oljemåleri och grafik. På senare tid har han väckt uppmärksamhet med sina verk, både här hemma i Sverige och utomlands. Han har bland annat ställt ut i New York, Tokyo och Paris. Sedan 1976 har han ställt ut kontinuerligt i USA.
Han föddes 1941. Flyttade från Helsingfors till Sverige tillsammans med sin familj tio år därpå. Tidigt började han teckna, först i serietidningar och under många år var han illustratör på Åhlén & Åkerlund i Stockholm. Under sin yrkesverksamma tid där gjorde han flera bokomslag och andra verk i tidskriftsgenren. I slutet av 1950-talet studerade han frihandsteckning vid Konstfack. Influerad av den franska surrealismen, med sina irrationella och drömlika motiv, utvecklade han ett eget bildspråk och provade sig även fram i den hyperrealistiska genren, innan han successivt fastnade för paket, omslagspapper och snören.
Hans bilder är en lek med färg och form, proportioner och färgvalörer. Skapandet är en utmaning för våra sinnen. Han fångar känslan av att både sväva mellan det som existerar och det som endast är skuggan av en dröm.
Johan Persson
Réalité ou imagination ? Quelle est la différence entre l’imagination et les faits, entre la nuit et le jour, entre la sensation de bonheur et la souffrance ? Les créations d’Yrjö Edelmann se situent souvent dans la zone limitrophe entre le rêve et l’expérience vécue, un vide où le regard se perd dans un labyrinthe quasiment infini.
Depuis des centaines d’années, les artistes se sont efforcés de duper le regard du spectateur, de réaliser un trompe-l’oeil. C’est ce que fait aussi Edelmann avec ses papiers d’emballage pliés, ses mers démontées qui peuvent aussi bien être des nuages glissant sur un beau ciel bleu, ou de mystérieux paquets en forme de vague.
Dès ses débuts d’artiste à l’âge de trente ans, Yrjö Edelmann s’est consacré à la peinture à l’huile et aux arts graphiques. Pendant les dernières années ses oeuvres ont attiré sur lui l’attention, tant en Suède, son pays d’origine, qu’à l’étranger. Il a exposé notamment à New
York, à Tokyo et à Paris. Depuis 1976 il expose régulièrement aux États-Unis.
Il est né en 1941. Dix ans plus tard, il émigrait de Helsinki en Suède, avec sa famille. Il a commencé très tôt à dessiner, d’abord pour des bandes dessinées, puis pendant de longues années il a été illustrateur chez Åhlén & Åkerlund, à Stockholm. C’est à ce moment de carrière professionnelle qu’il a réalisé plusieurs jaquettes de livre et autres travaux de presse.
Vers la fin des années 1950 il a étudié le croquis à l’École des Arts appliqués. Influencé par le surréalisme français, caractérisé par des motifs oniriques irrationnels, il a développé son propre langage imagé et s’est même aventuré dans le genre hyperréaliste, avant de se fixer graduellement aux paquets, papiers d’emballage et ficelles.
Ses images jouent avec les couleurs et les formes, les proportions et les valeurs colorées. La création plastique est un défi à nos sens. Il saisit l’impression qu’on a d’être en suspens entre ce qui existe concrètement et ce qui n’est que l’ombre d’un rêve.Johan Persson