Hjärtat är ett öga, skriver Nobelpristagaren Octavio Paz i en text om Mattas måleri. Matta gestaltar en värld som både färgas av en ljus framtidstro och undergångsvisioner.
Roberto Sebastian Echaurren Antonio Matta föddes i Santiago i Chile 11/11 1911 och dog 23 november 2002, 91 år gammal. Uppvuxen i en familj med spansk- fransk- och baskiskt påbrå uppfostrades han i en religös anda. Tjugoett år gammal var han färdigutbildad arkitekt. På fritiden ägnade han sig åt att teckna och måla. 1933 åkte han för första gången till Europa och besökte bland annat Grekland, Jugoslavien och Italien. Därefter inledde han ett samarbete med arkitekten Le Corbusier. Efterhand lämnade Matta arkitektyrket för att helt ägna sig åt konsten. Tidigt började han umgås med surrealisterna Max Ernst, Salvador Dalí och André Breton med flera.
Under åren 1939-48 levde Matta precis som många andra konstnärer vid den här tiden i exil i USA. Efter sin nästan tio år långa frånvaro från Europa bosatte han sig i Rom och några år senare i Paris. Under större delen av sitt vuxna liv pendlade han mellan ateljén i Paris och den skaparplats som fanns inrymd i hans kloster utanför Rom. Det är just i Italien som han har gjort sina största målningar.
Första gången han ställde ut på en samlingsutställning i Sverige var 1956 då hans verk ställdes ut på det dåvarande Galerie Colibri på Södra Förstadsgatan 36 i Malmö, som drevs av bland andra konstnären C O Hultén. Vid den här tiden inledde Matta samarbeten med poeter och bildkonstnärer i Sverige. Lasse Söderbergs debutdiktsamling Akrobaterna, utgiven 1955, illustrerades av Matta, liksom omslaget till den svenska konst- och litteraturtidskriften Salamander.
1959 arrangerades den första museiutställningen med Mattas verk i Europa på Moderna Museet i Stockholm. Den hölls under ledning av Pontus Hultén och kallades Femton former av tvivel där ett 15-tal jättelika målningar fanns representerade tillsammans med ett 30-tal teckningar. Numera finns Mattas verk representerade på i stort sett alla museer i världsklass.
Siwert Bergström tog kontakt med Matta första gången 1976. Han besökte honom i hans ateljé i Paris och senare i hans hem i Rom. Kontakten resulterade i en utställning på Galleri Kända Målare i Jönköping samma år. 1988 visades flera verk av Matta på Galleri GKM i Malmö. I samband med utställningen gav galleriet ut en bok om Matta, bestående av texter av Octavio Paz, däribland prosadikten Hjärtat är ett öga. Boken innehåller även bidrag av Lasse Söderberg, Ingemar Leckius och textfragment av Matta själv, bland annat prosadikten Jorden är en människa.
Hösten 1991 visade Galleri GKM ytterligare en utställning med Mattas verk där fem samlingsvolymer med gravyrer visades i sin helhet för första gången.
Dubbelheten i Mattas motiv ligger i att de är mångtydiga i sin abstraktion och ibland lika exakta som satelitbilder.
Målningarna består oftast av figurer som till hälften är rymdvarelser och till hälften människor. Det finns en explosionsartad kraft i Mattas måleri. En vulkanisk energi och framåtrörelse som i samma ögonblick kan inskärpa glädje och förtvivlan.
Matta är den sanne surrealisten som passionerat skildrar en inre och yttre verklighet. Han har själv berättat att han vill fånga det osynliga och ogripbara. Drastiska framtidssyner smälter samman med det förflutna. Nattsvarta färgsjok mixas med mossgrönt och citrongula nyanser, svårmodet och det destruktiva flätas samman med det livsbejakande och idylliska. Hans målningar är både lyckokänsla och skräckvision.
Johan Persson
Stora Nygatan 30, SE-211 37 Malmö
Phone +46(0)40-611 99 11, Fax +46(0)40-611 85 45
office@gkm.se