César 1921 – 1998

César Baldaccini är en av 1900-talets store skulptörer. Som ung tog han ställning för konst i direkt förankring med verkligheten som motvikt till den tidens lyriska och abstrakta måleri.
Han har omvandlat muttrar, skruvar, skrot och ståltråd till levande skulpturer i olika gestalter; allt från kycklingar på rullskridskor till självporträtt. Järnskrot, gamla bildelar, läskburkar och plexiglas har han pressat samman till vackra kubistiska konstverk - kompressioner. Som en slags antites till dessa lät han plaster, glas, aluminium och brons expandera till mjuka svulstiga former - expansioner.
Bland Césars gjutna skulpturer återfinns både bröst, kvinnotorsos och knytnävar, men det är framför allt tummen som har blivit hans signum – hans egen tumme förstorad i brons. Den visades för första gången på en utställning på Galerie Claude Bernard i Paris 1965 och finns att beskåda i brons eller marmor på muséer och i offentliga miljöer runt om i världen. Hans största bronstumme,12m hög, står i La Défense i Paris. Likaså åtföljs alltid hans signatur med hans tumavtryck.
César föddes 1921 i Marseille och vid 12 års ålder slutade han skolan för att arbeta med sin far som var vinhandlare. 1935 började han på École des Beaux Arts i Marseille och fortsatte 1943 sina konststudier på École Nationale Supérieure des Beaux Arts i Paris där han bodde i
samma hus som Alberto Giacometti. 1960 blev han inbjuden att ansluta sig till konstnärsgruppen les Nouveaux Réalistes, där han verkade tillsammans med Arman, Pierre Restany, Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely m.fl
Césars genialitet ligger i att han skapade utifrån det material som fanns tillgängligt. ”Som barn trodde jag att en skulptör var en man som bearbetade sten med hammare och mejsel. Senare förstod jag att man kunde göra skulpturer av vilket material som helst”. I början av 1940 talet upptäckte han järnskrotets möjligheter och hans första egna utställning hette ”Animaux en ferraille” (järnskrotsdjur) och hölls på Galerie Lucien Durand i Paris 1954.
”Jag väljer inte material för att det skall passa till ett speciellt motiv utan det är materialet i sig som leder mig till skulpturens utformning.”

 

E N T E R

Stora Nygatan 30, SE-211 37 Malmö
Phone +46(0)40-611 99 11, Fax +46(0)40-611 85 45
office@gkm.se